Një deficit themelor në fushën e ndërveprimit social dhe mirëkuptimit të ndërsjellë janë tipike për çrregullimet autike. Përveç kësaj, ka interesa të veçanta dhe sjellje stereotipike në forma të ndryshueshme.
Tre karakteristika kryesore shihen në shumicën e njerëzve me Çrregullim të Spektrit të Autizmit:
📌 Ndërveprimi i dëmtuar social.
📌 Komunikimi dhe gjuha e dëmtuar.
📌 Sjellje dhe interesa të përsëritura, stereotipe.
✏Ndërveprimi i dëmtuar social
Personave autikë u mungon një kuptim i natyrshëm i ndjenjave, mendimeve dhe ideve të të tjerëve dhe ndjeshmëria e tyre për veten dhe të tjerët është e kufizuar, veçanërisht kur bëhet fjalë për të kuptuar mendimet e të tjerëve. Për shkak të mungesës së të kuptuarit, ata shpesh nuk u përmbahen rregullave dhe normave shoqërore dhe kanë vështirësi në krijimin e marrëdhënieve. Ata shpesh e kuptojnë mjedisin e tyre në një mënyrë të ndryshme nga njerëzit e shëndetshëm dhe tregojnë një interes të kufizuar për homologët e tyre. Ata zakonisht shmangin kontaktin me sy dhe tregojnë pak lojëra të fytyrës ose gjeste të tjera për të shprehur emocionet e tyre. Për shembull, ata tregojnë pak ose aspak gëzim që ndajnë me të tjerët.
Fëmijët autikë kërkojnë pak kontakt me bashkëmoshatarët e tyre dhe rrallë reagojnë pozitivisht ndaj përparimeve të bëra nga të tjerët. Shumicën e kohës ata kënaqen duke luajtur ose duke lexuar vetëm. Ata shpesh preferojnë të kontaktojnë përmes nuhatjes, prekjes dhe shqisave të tjera. Fantazitë dhe lojërat në grup të bashkëmoshatarëve të tyre zakonisht janë të huaja për ta. Është veçanërisht e vështirë për fëmijët me çrregullime të spektrit autik të imitojnë, dhe në këtë mënyrë të fitojnë njohuri mbi sjelljet ndërmjetësuese të të tjerëve dhe të mësojnë përmes imitimit.
✏Komunikimi dhe gjuha e dëmtuar.
Shumë fëmijë autikë – veçanërisht me autizmin e fëmijërisë së hershme – kanë të përbashkët se shfaqin veçori në zhvillimin e gjuhës. Ndonjëherë gjuha nuk zhvillohet fare, është shumë e vonuar ose karakterizohet nga përsëritja stereotipike e fjalëve (echolalia). Fëmijët gjithashtu priren të përdorin kompozimet e tyre të fjalëve (neologjizma) dhe dallohen për shkak të theksit të tyre të çuditshëm, monoton.
Fëmijët autikë kanë vështirësi të veçanta me fjalën “unë”. Fëmija mund ta quajë veten “unë” vetëm vonë ose aspak. Ndryshe nga njerëzit e shurdhër, ata nuk mund të kompensojnë aftësitë e tyre të pamjaftueshme gjuhësore përmes shprehjeve të fytyrës ose gjesteve, ose duke imituar në mënyrë spontane veprimet e të tjerëve.
Gjithçka që thuhet zakonisht kuptohet fjalë për fjalë, ironia, shakatë dhe fjalët e urta zakonisht nuk mund të interpretohen. Shumë pacientë me Çrregullim të Spektrit të Autizmit përvetësojnë një gjuhë që në përgjithësi nuk janë në gjendje ta përdorin mirë për dialog. Ata shpesh tingëllojnë të parakohshëm dhe mekanikë dhe nuk u përgjigjen deklaratave të “bashkëbiseduesit”.
✏Sjellje dhe interesa të përsëritura, stereotipe.
Pacientët autikë mund të shpenzojnë shumë kohë duke përsëritur lëvizjet që janë gjithmonë të njëjta (stereotipe) si kthimi/dridhja e gishtave para syve, lëkundjet në vend ose përdredhjet e çuditshme. Të prekurit i duan edhe ritualet në jetën e përditshme, kanë nevojë të madhe për uniformitetin e mjedisit të tyre dhe zakonisht kanë një “frikë të ndryshimit” të theksuar.
Fëmijët autikë shpesh nuk luajnë me lodrat “e zakonshme” si kukullat (dhe kështu nuk organizojnë lojëra me role) dhe makinat, por kryesisht i përkushtohen aspekteve të pjesshme (p.sh. rrotat e një makine) ose zhvillojnë interesa të veçanta ngushtësisht të kufizuara. . Njerëzit me çrregullim të spektrit autik shpesh mbajnë me vete një “artikull të preferuar”. Ata gjithashtu pëlqejnë të shikojnë pajisje teknike si lavatriçe apo semaforë për orë të tëra.
Pothuajse të gjithë njerëzit autikë mund të emocionohen për ujin e rrjedhshëm. Përveç kësaj, njerëzit e talentuar me çrregullime të spektrit autik shpesh shfaqin edhe interesa të theksuara të veçanta, të cilat nga njëra anë mund të ndërhyjnë në mësimin e përmbajtjeve të tjera, por që mund të përdoren edhe me përfitim profesional në disa raste.
✏Anomali të tjera
Shumë pacientë autikë kanë probleme me zhvillimin e pastërtisë në fëmijërinë e hershme. Regjistrimi i fshikëzës ose zorrës së mbushur shpesh nuk perceptohet si duhet. Ndonjëherë ata refuzojnë të shkojnë në tualet dhe këmbëngulin për një pelenë. Përveç kësaj, për shkak të sjelljes stereotipike, të ritualizuar të të ngrënit, zakonisht ka një dietë shumë të njëanshme, jo të shëndetshme dhe, si rezultat, kapsllëk më të shpeshtë.
Perceptimi i dhimbjes i shumë prej të prekurve është gjithashtu i shqetësuar. Për shembull, një person me autizëm mund të reagojë ndaj prekjes më të vogël me dhimbje të forta, ndërsa një person tjetër nuk ndjen pothuajse asnjë dhimbje edhe me lëndime të rënda, por mbulon veshët nga dhimbjet kur lapsi bie në dysheme. Ndonjëherë njerëzit me çrregullime autike janë të prirur për të lënduar veten – për shembull, ata godasin kokën pas murit, shkulin flokët ose kafshojnë gishtat me gjak.
Shumë fëmijë me çrregullime autike janë të shqetësuar, impulsivë dhe kanë probleme të vëmendjes në përputhje me shenjat e çrregullimit të deficitit të vëmendjes / hiperaktivitetit ose çrregullimit tik. Disa njerëz zhvillojnë epilepsi në fëmijërinë e hershme ose pas pubertetit. Çrregullimet e ankthit dhe çrregullimet depresive ndodhin gjithashtu më shpesh, veçanërisht tek fëmijët, adoleshentët dhe të rriturit me një talent mesatar me çrregullime të spektrit autik.
Talenti intelektual i njerëzve autikë mund të jetë shumë i ndryshëm: ata mund të jenë me aftësi të kufizuara mendore, por gjithashtu normalisht inteligjentë me aftësi të mahnitshme, p.sh. memorie të veçantë në nënfusha (talenti ishullor) si matematika, muzika ose në fusha të tjera në të cilat të kuptuarit shoqëror të mos luajë një rol.
Marre nga : Prof Dr. mjek. Dipl Theol. Christine M. Freitag, Frankfurt (DGKJP)